skip to main content
 

Ολα τα μάτια στην Αφρική

Καθημερινή 15.07.2012

Της Suzy Menkes

Η ήπειρος εισβάλλει στην αρένα της μόδας και προσφέρει την προοπτική για οικονομική άνθηση

Η Αφρική ακούγεται πολύ στις ειδήσεις τελευταία, για διαφορετικούς λόγους από αυτούς που θα φανταζόταν κανείς. Η ήπειρος εισβάλλει στην αρένα της μόδας, χάρη στην ποιότητα του χειροποίητου στοιχείου και της καλλιτεχνικής δημιουργίας, μαζί με την προοπτική για οικονομική άνθηση.

Τέτοιες αλλαγές στη συμπεριφορά και την αντίληψη έχουν περιγραφεί σαν «το επαναλανσάρισμα της Αφρικής».

«Δεν είναι δικά μου λόγια -προέρχονται από τον πρόεδρο της Νιγηρίας, Γκούντλακ Τζόναθαν- αλλά πιστεύω στον δυναμισμό της Αφρικής», είπε η Φράνκα Σοτσάνι, αρχισυντάκτρια της ιταλικής Vogue, που αφιέρωσε το ανδρικό τεύχος του Μαΐου στην ήπειρο.

Το αφρικανικό τεύχος παρουσιάζει εικόνες ομορφιάς και χάρης, μακριά από τη βία και τη φτώχεια. Και το εξώφυλλο αποκαλύπτει μια απρόσμενη προσωπικότητα: τον Μπαν Κι Μουν, γενικό γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών. Μέσα στο περιοδικό, μια συνέντευξή του περιλαμβάνει την προσωπική του έκκληση να απομακρυνθεί η Αφρική από τις κακιές ειδήσεις, και να συνοδεύεται από θετική σκέψη.

«Η Αφρική δεν έχει ανάγκη από φιλανθρωπία - η Αφρική χρειάζεται επένδυση και συνεργασίες», είπε ο ίδιος. Η κ. Σοτσάνι ανέλαβε τον ρόλο της πρέσβειρας Καλής Θελήσεως για το Fashion4Development, παγκόσμια καμπάνια που αξιοποιεί πρωτοβουλίες της μόδας για να υποστηρίξει την προσπάθεια των Ηνωμένων Εθνών για την Αφρική. Σε πρόσφατη επίσκεψή της στην Μποτσουάνα, την Γκάνα, τη Νιγηρία και την Ουγκάντα, η κ. Σοτσάνι συνάντησε τους Αφρικανούς που εργάζονταν σε διαφορετικές μορφές δημιουργικού ντιζάιν, από τη μόδα μέχρι το σινεμά. Για την κ. Σοτσάνι, «ο θετικισμός» αποτελεί λέξη-κλειδί όταν μιλάει κανείς για εμψυχωτική συμπεριφορά για έθνη στα οποία «η εικόνα είναι τόσο χαμηλή». Στο περιοδικό της θέλει να παρουσιάσει μια Αφρική που είναι «δημιουργική και σίγουρη για τις δικές της δυνάμεις».

Αλλά κυρίως, στο τεύχος Μαΐου, ήθελε να καταγράψει εικόνες από ξεχωριστή κομψότητα και στυλ. «Ολες οι φωτογραφίες έχουν φτιαχτεί με έναν λαμπερό τρόπο - δεν υπάρχει τίποτα λυπητερό, φθηνό ή φτηνιάρικο», είπε. «Ο κόσμος μπορεί να πει ότι η Vogue δεν θέλει να μιλάει για την αρρώστια και την φτώχεια, αλλά αν μπορούμε να δώσουμε μια εικόνα ανάτασης, βοηθάμε τους ανθρώπους που δεν θα ασχολούνταν καν με την Αφρική».

Αλλά η ανάδειξη της Αφρικής σαν πηγή δημιουργικής μόδας έχει να κάνει με κάτι παραπάνω από κομψές φωτογραφίες. Η τεχνοτροπία της ηπείρου, που δεν ποικίλλει απλώς ανάμεσα στις χώρες αλλά και ανάμεσα σε διαφορετικές φυλές, παρουσιάζει τον κόσμο της μόδας με αντικείμενα που έχουν αγγίξει ανθρώπινα χέρια - από τα μεγαλύτερα είδη πολυτέλειας του 21ου αιώνα.

Τα υφάσματα είναι μια άλλη σημαντική πηγή, ακόμη κι αν η παραγωγή μετατίθεται προς την Κίνα. Και οι εβδομάδες μόδας στην ήπειρο ρίχνουν τους προβολείς στο αφρικάνικο στυλ, τοπικά και παγκόσμια.

Ο ενθουσιασμός ανάμεσα στις πιο νέες γενιές για να χτίσουν καριέρα στην Αφρική, αντί να μεταναστεύσουν, έχει δημιουργήσει αισιοδοξία ανάμεσα σε εκείνους που ασχολούνται με το Fashion4Development. Την περασμένη δεκαετία, η αφρικανική οικονομία αναπτύχθηκε εντυπωσιακά, σύμφωνα με την Παγκόσμια Τράπεζα.

Εκτός από την ενίσχυση των επενδύσεων στο δημιουργικό κομμάτι της Αφρικής, η κ. Σοτσάνι εύχεται ότι η γιορτή στη Vogue Italia, θα βοηθήσει να αλλάξουν ορισμένες αντιλήψεις. «Ολόκληρο το τεύχος είναι γεμάτο με πορτρέτα από τοπικές προσωπικότητες - όχι απλώς προέδρους, πρώτες κυρίες και βασίλισσες, αλλά επίσης καλλιτέχνες, τραγουδιστές, ηθοποιούς, στυλίστες, συγγραφείς, μοντέλα», είπε. «Ολοι έχουν παρουσιαστεί με θετικό πνεύμα. Συμφώνησαν να εμφανιστούν στο τεύχος γιατί το να παρουσιάζεις μια θετική εικόνα της ηπείρου σημαίνει ότι στρέφεις την προσοχή σε μια αποκλεισμένη περιοχή».